Akuarium Bad Ass!: Batumi Aquarium

Kalah Underwaterworld Langkawi, when you see this...

Batumi Aquarium = AWESOME!
Walaupun masih diperingkat konsep, rekaan dari firma arkitek Denmark Henning Larsen Architects yang telah memenangi hadiah pertama dalam pertandingan rekaan akuarium baru di persisiran pantai Batumi, Republik Georgia. Still it is one-bad-ass-concept-I-must-say.

Akuarium sebesar 2,000 meter persegi yang akan mengantikan akuarium yang lama terletak berhampiran pantai Rustavely Str. yang bersambung dengan Batumi 6 May Park yang juga akan mempunyai Dolphinarium dan Zoo, double awesome!.

Aku suka dengan rekaan yang diinspirasikan daripadan batu-batu di pantai Batumi yang terbentuk secaran berterusan oleh aliran dan pukulan ombak merentasi milenia. Struktur bangunan yang terbentuk dari formasi batu yang dapat dilihat dengan jelas dari darat dan laut. Struktur yang merangkumi 4 self-supporting ruang pameran yang dibentuk dari 4 susunan batu yang setiap satu mewakili kehidupan marin yang unik serta memberikan pengalaman yang luar biasa tentang kehidupan di laut.

For me, this significant expression inspired by nature will not only make Batumi Aqurium a spectacular new landmark in Georgia tetapi juga sebagai salah satu cara yang terkini untuk mengetengahkan pembelajaran tengan hidupan di dasar laut. 

Well Malysian we should have one of these in our shore, revamp our Underwater Langkawi is needed.



Source:archicentral

Comments

Popular posts from this blog

What banks that you prefer?